research-1920x720

Odborné publikace

Kdy je obraz a co je umění. Metastruktura obrazivosti

Publikace se snaží nastolit „pragmatický“ přístup k výtvarnému umění a tvorbě obrazů. Ty zde nejsou představovány primárně jako estetický objekt, jímž se jeví na úrovní osobního chápání, ale jsou s mnoha důkazy zkoumány jako významný a ničím jiným nezastupitelný sociální proces, nezbytný k vynalézání a testování nových obrazových znaků, potřebných pro zvládnutí nových sociálních kontextů.

Takto založený koncept obrazu, výtvarného umění, jeho teorie a dějin, včetně jeho pedagogiky, zde představuje tuto oblast jako ucelený systém s jistou funkcionalitou a směřováním, mnohdy v protikladu k mínění, že nic takového v umění hledat nelze, neboť nejcennější na něm je jeho nezaměřenost a jeho svoboda, usilování o nezávislost jeho existence a maximalizace jeho estetického účinku, které v kantovské tradici jakýkoli další účel vylučují. V tomto kontextu však už nestačí učit se pouze užívání (kritice) těchto vizuálních znaků jako takových, ale je třeba porozumět celému procesu, v němž znaky vznikají a jsou socializovány.
Při tomto zkoumání se postupně vyjevují některé souvislosti, vázané na rehabilitaci pojmu struktura v pojetí Jana Mukařovského - strukturní představa o vývoji umění a o jeho funkčním, pragmatickém začleňování do aktivního fungování society; představa o obraze, o zobrazení jako postupně se vyvíjející struktuře vizuálních znaků (což znamená také ovšem i navyšující se množství jejich vzájemných vztahů!), funkčně směřující skrze individuálně podmíněné jedinečné vnímání a poznávání k sociální kooperaci a koordinaci.

Jaroslav Vančát

Vydavatel: Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara

ISBN: 978-80-261-1121-4

Rok vydání: 2023

Nobody and Nowhere: Notes of Absent Narration

Problém nelineárního, prázdného nebo chybějícího vyprávění je v umění přítomen již dlouho, ale dnes, v kontextu časově náročné krize, rozpadu určitých jistot (pokrok, liberálně demokratická globalizace, relativní mír atd.), nabývá na aktuálnosti a intenzitě. Tato publikace přináší čtyři originální příspěvky o tom, jak nejen přemýšlet o absentujícím narativu, ale jak jej chápat jako tvůrčí strategii a odpověď na složitost současného světa. Felice Moramarco se zabývá krizí moderní subjektivity. Tedy rozpadajícími se představami o člověku či lidstvu jako zásadně racionálním a his-toricky progresivním či univerzálním aktérovi. Právě tento rozpad je hlavním historicko-filozofickým motivem nelineárního či nepřítomného vyprávění. Milan Mazúr a Viktor Takáč pak ukazují svou práci s těmito rozpadajícími se příběhy. V Milanově příspěvku můžeme sledovat řadu motivů, zápletek či momentů, mezi nimiž má hlavní místo zkušenost migrantů, okolní příběh a subjektivita se vždy nachází v určitém (nepřítomném) meziprostoru. Viktorův vstup do knihy představuje soubor obrazů z herního prostředí, které je opět, ať už obecně jako médium, nebo v konkrétním autorském provedení, koláží mnoha zdánlivě nesouvisejících předmětů, médií, prvků či pohledů. Knihu uzavírá textová hra Václava Janoščíka reprodukující lidské dějiny jako interaktivní filozofickou hru dynamiky a konceptů.

Václav Janoščík, Milan Mazúr, Viktor Takáč, Felice Moramarco

Vydavatel: ArtMap

ISBN: 978-80-90-908560-3-5 

Rok vydání: 2024

second service story

Rozsáhlá česko-anglická graficky vyvedená publikace mapuje semestrální projekt Second Service aneb Co zbyde pod slupkou nostalgie?, který v roce 2023 propojil ateliéry Grafický design a digitální média a Keramický design na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara ZČU v Plzni.

Východiskem semestrálního projektu byl dekor čtvrtlitrových porcelánových hrnků z období 60. až 80. let minulého století. Úkolem grafických designerů bylo pod vedením docentky Ditty Jiřičkové reinterpretovat normalizační estetiku a nalézt nový pohled na škálu původních motivů. Kniha předkládá finální návrhy designů včetně rešerší, konceptů a skic. V kapitole Výběr porcelánky Dubí je šestice dekorů, která byla počátkem prosince 2023 uvedena do prodeje firmou Český porcelán, a.s. Na výběru realizovaných motivů se prostřednictvím hlasování mohla také aktivně podílet i veřejnost, a to na pražském mezinárodním festivalu designu Designblok.

Závěrečná část knihy je věnována ateliéru Keramický design, v němž studující pod vedením docenta Gabriela Vacha navrhovali podobu reliéfního dekoru hrnku a jeho ucho tak, aby jimi vytvořený design odpovídal požadavkům sériové výroby. První prototypy vznikly v podmínkách školy, druhá fáze proběhla ve spolupráci s Českým porcelánem, a.s. přímo v porcelánce. Knihu uzavírá historik a kritik designu Kryštof Hejný v doslovu věnovaném „archeologii“ hrnku.

Ditta Jiřičková, Tereza Kovářová, Gabriel Vach, Markéta Kalivodová

ISBN: 978-80-261-1239-6

Editor: Zlata Gersdorfová

Úvodní slovo: Ditta Jiřičková, Václav Hájek, Gabriel Vach

Doslov: Kryštof Hejný

Vydala: Západočeská univerzita v Plzni

Rok vydání: 2024

Na beton

Monografie Bedřicha Kocmana se ohlíží za dvaceti lety tvůrčí práce a dvaceti akademickými roky jeho pedagogického působení na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara. Publikaci tvoří výběr fotografií dokumentujících vedle samotné tvorby i proces vzniku a události spojené s její prezentací. Součástí jsou autentické texty reflektující klíčové výstavy, které jsou svědectvím poctivé řemeslné práce, hledání a nalézání na poli dvou technik, které jsou Bedřichu Kocmanovi vlastní – litografie a serigrafie. Součástí je také vhled do jeho pedagogického působení v ateliéru Grafiky. 

Bedřich Kocman, Mikoláš Axmann, Jindřich Lukavský, James R. Nelson, Li Portenlänger, Andrea Sloupová

ISBN: 9788026110347

Vydavatel: Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara

Rok vydání: 2021