Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara

nahoru >

Výstava grafického designu a kreseb Philipa Pearlsteina

Srdečně vás zveme na vernisáž výstavy "Philip Pearlstein, ve válce a míru: 40. a 50. léta 20. století. Grafický design a kresby", která se uskutečnila ve středu 30. září v Galerii Ladislava Sutnara. Výstavu je možné za mimořádných hygienických opatření (pravidlo 3R) navštívit do 24. října.

vernisáž: Wednesday, 30 September 2020
od: Thursday, 01 October 2020
do: Saturday, 24 October 2020

V období od září 2019 do února 2020 naplánoval kurátor Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Jan Van Woensel několik telefonických rozhovorů a osobních setkání, při nichž Philip Pearlstein sdílel své zkušenosti asistenta pracujícího v kanceláři Ladislava Sutnara, pro něhož začal v roce 1949 tehdy jako pětadvacetiletý v New Yorku pracovat. Začínal v oblasti designu a základní designové dovednosti získal během 2. světové války jako příslušník americké armády. Poté se v New Yorku, kde ještě nebyla dobře zavedená umělecká scéna, stal slavným malířem. Nyní je Philipu Pearlsteinovi 96 let, a jeho první výstava v České republice představuje výběr reprodukovaných skic a grafických návrhů ze 40. a 50. let minulého století. Paralelně s touto jedinečnou výstavou vychází publikace Telephone Calls, která nabízí pozoruhodný pohled na raný vývoj umělecké kariéry Philipa Pearlsteina.

Úvodní řeč kurátora výstavy

Na úvod bych vás rád seznámil s publikací „Transport/Doprav: příští půlstoletí (1951 - 2000)" z roku 1949, která vznikla díky úzké spolupráci Ladislava Sutnara a slavného designéra a teoretika Buckminstera Fullera, a která tento pozoruhodný projekt, dá se říci, nastartovala.

Jakmile jsem ji objevil, bylo mi jasné, že se jedná o vzácný nález, sběratelský předmět, knihu, kterou najdete ukrytou jen v archivech muzeí, a také v našem fakultním Archivu Ladislava Sutnara. Hlavním tématem knihy je doprava a její budoucnost tak, jak si ji dovedli představit právě vizionáři Sutnar a Fuller, a je až překvapivě přesná... střely řízené radiovým signálem a Aero-tropolis / neboli Airport City (tedy obdoba tradiční metropole, kde je centrální městské obchodní jádro a dojezdem vázané předměstí) - obé příklady technologického a městského rozvoje současnosti.

A protože se jedná o publikaci, která ačkoli je výsledkem jedinečné spolupráce mezi dvěma vedoucími osobnostmi designu a vynálezů, je bohužel všeobecně spíše ve stínu pozornosti, rozhodli jsme se vytvořit její vysoce kvalitní přesnou kopii, zatím v nákladu 1000 ks. V naší galerii si ji od dnešního dne můžete zakoupit za velmi výhodnou cenu.

A když jsem v září 2019 o tomto záměru hovořil na newyorské School of Visual Arts s naším kolegou Stevenem Hellerem, řekl mi, že s touto knihou ´měl cosi společného´ i slavný malíř Philip Pearlstein. Pearlsteina znám jako figurálního malíře, ale o počátcích jeho umělecké kariéry jsem neměl ani tušení. Zkusil jsem mu tedy zatelefonovat a měl jsem velké štěstí - mluvili jsme spolu snad dvě hodiny...

Vyprávěl mi, že se v roce 1949 spolu se svou přítelkyní, umělkyní Dorothy Cantorovou a jejich nejlepším přítelem ze střední školy Andy Warholem kvůli práci přestěhovali z Pittsburghu v Pensylvánii do New Yorku. Philip byl představen Ladislavu Sutnarovi, který byl v New Yorku od roku 1939 a založil své grafické studio, a Andy Warhol, ano, slyšeli jste dobře, ten slavný umělec, začal pracovat jako ilustrátor na volné noze. To bylo předtím, než se stal králem pop artu.

A zpět k publikaci Transport/Doprava... Philip s ní měl skutečně něco společného, jak mi řekl Steven Heller. Byla jeho prvním zadáním, prvním úkolem pro nového kreslíře/projektanta v Sutnarově kanceláři. Philip musel připravit náčrtky návrhů k tisku; velmi pečlivá práce, přísně kontrolovaná samotným Sutnarem, a samozřejmě, vše bylo rozkreslováno ručně a pomocí analogových nástrojů.

Ano, je to všechno velmi zajímavé, jak jistě souhlasíte. A protože Philip Pearlstein je jedním z mála lidí, kteří dnes žijí, kdo osobně znal Ladislava Sutnara, a protože se v roce 1949 podílel na publikaci Doprava/Transport, projektu jeho srdci blízkému, rozhodl jsem se, že by to byla vynikající příležitost uspořádat tuto výstavu a vytvořit zcela novou publikace z mých celkem čtyř telefonických rozhovorů s Philipem.

V únoru tohoto roku jsme s proděkanem Vojtěchem Aubrechtem odcestovali do Spojených Států. Zde jsme se dvakrát setkali s Philipem v jeho podkrovním bytě a nechali si vyprávět o předválečném Pittsburghu, o tom, jak jako voják bojoval ve druhé světové válce, o letech, kdy pracoval pro Ladislava Sutnara, a o přátelství, které mezi nimi vzniklo. Vojtěch zde také nafotil sérii portrétů Philipa, jejichž výběr je uveden na této výstavě a řada z nich je také součástí publikace „Philip Pearlstein, Telephone Calls", kterou mám tu čest vám zde také představit.

Philip se narodil v roce 1924, nyní je mu tedy 96 let, maluje každý den v týdnu kromě pondělí, poslouchá staré jazzové desky, žije v působivém podkrovním bytě na Manhattanu, který působí jako přeplněný vintage obchůdek, mně i Vojtěcha v zimě velmi přátelsky přijal a pohostil, a je opravdu vděčný za svoji první výstavu v Plzni, v bezpochyby novém epicentrum umění...

Kurátor Jan Van Woensel

Fotografie autora a ateliéru: Vojtěch Aubrecht

Fotografie z vernisáže: Kamran Julfayev

FUD bile logo eng

eu

european union

european regional development fund

investing in your future

social links

facebook

instagram

youtube

 

address

univerzitní 28, 306 14 plzeň

www.fdu.zcu.cz

GPS: 49°43'30.7"N 13°20'54.7"E