Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara

nahoru >

galerie ladislava sutnara

adresa
Riegrova 11, 301 00 Plzeň

kontakt
e-mail /  Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
telefon / 377 63 68 89

Otevírací doba:
úterý - pátek 11:00 - 18:00
sobota 10:00 - 15:00

galerie LS rieg

Galerie Ladislava Sutnara vznikla v květnu 2011 transformací dosavadní Univerzitní galerie, situované v kulturním srdci města – v bezprostřední blízkosti Divadla J. K. Tyla, Měšťanské besedy, Studijní a vědecké knihovny Plzeňského kraje, Západočeského muzea či Knihovny města Plzně. Jejím dlouhodobým cílem je etablovat se jako prestižní galerie, jež se soustředí převážně na vystavování současného designu a užitého umění. Tato pozice by měla reflektovat zvyšující se význam a důležitost Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara v plzeňské i regionální kultuře a školství. Galerie hostí výstavy domácích i hostujících pedagogů a studentů, zároveň v rámci přeshraniční i euroregionální spolupráce seznamuje veřejnost s tvorbou spřízněných zahraničních umělců, designérů a institucí – a to především partnerských měst Plzně či bývalých, současných a budoucích evropských hlavních měst kultury. Hlásí se tak k aktivní spoluúčasti na projektu Plzeň – EHMK 2015.

Neméně významný je pro galerii jedinečný odkaz osobnosti a díla Ladislava Sutnara, plzeňského rodáka. Galerie se hlásí k Sutnarovi i jedním z jeho log, které si se svolením Radoslava L. Sutnara, syna proslulého designéra, vzala za své. Jedna z výstav bude každoročně věnována právě fenoménu Sutnar – a stane se tak jedním z uzlových bodů struktury výstavního plánu. Dalším takovým bodem jsou květnové Slavnosti svobody, během nichž se v galerii již několik let představují američtí umělci spjatí s Plzní či Českou republikou. Ostatně právě v rámci Slavností se v roce 2011 otevřela Galerie Ladislava Sutnara jedinečnou výstavou Tribute 21 Roberta Rauschenberga. Navazující červnový termín je v rámci Měsíce Meliny Mercouri pravidelně věnován umělci či instituci z některého z evropských hlavních měst kultury. V červnu 2011 se tak v galerii představila École Supérieure des Arts Plastiques et Visuels z belgického města Mons, jež bylo vedle Plzně vybráno coby Evropské hlavní město kultury 2015. Vrcholem výstavního plánu roku 2011 byla podzimní výstava Americké Venuše Ladislava Sutnara. V říjnu roku 2012 na ni navázala další výstava ze Sutnarova bohatého díla – Cesty nové typografie. U příležitosti slavnostního otevření nové budovy Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara tak galerie představila Sutnarovu plakátovou a typografickou tvorbu.

Unie umění a designu

úterý, 06 červen 2017 15:14

Výstava představuje výběr z tvorby několika osobností Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara. Na rozdíl od uplynulé, čistě designové výstavy, je tato zaměřená především na výtvarné umění – kresba, malba či grafika nebo ilustrace, dále dva sochařské objetky a nakonec fotografie.

Concrete, blue and space

čtvrtek, 27 duben 2017 15:50

Výstava Concrete, blue and space představuje tvorbu slovenské designérky Jany Potiron, která v Plzni vede ateliér Designu nábytku a interiéru. Jejím autorským kolekcím úložného nábytku a interiérovým řešením dominuje beton, odstíny šedi a výrazně modrá. Experimentuje s minimalistickými formami a hledá vzájemné přesahy designu a umění.

Autorčin teoretický výzkum uživatelské a materiálové psychologie v designu v praxi souvisí s hledáním specifického tvarosloví produktů, kterým připisuje emocionální a společenský význam. Předpokladem řešení je subjektivita diváka, nedokonalost vnímání a proměnlivost používaní produktů v čase. Funkci objektů respektuje, primárně však pracuje s asociacemi, výrazovostí a interakcí člověka s materiálním světem. Designéra vnímá jako tvůrce hodnot, pro kterého smysl navrhování spočívá v laskavém a zodpovědném přístupu k produkci věcí, které nás obklopují, v aktuálnosti řešení a v zohlednění individuality jednotlivců.

Nová kolekce navazuje na dosavadní dílo autorky, ve kterém aplikuje autorskou techniku povrchového betonování, pracuje s optickými iluzemi a emocionálními obsahy. Citací uměleckého vyjádření mistrů jakým je Yaacov Agam, Yves Klein nebo Felice Varini, propojuje umělecký projev s principy nábytkové tvorby. Východiskem správné interpretace je specifická vzdálenost a úhel pohledu. Nábytek nabývá formátu uměleckého díla. Design objektů bere v úvahu klamné vnímání a individuální chápání diváka, snaží se ho aktivovat a měnit v prostoru, a tím nabízí nový estetický zážitek.

Výběrem z realizací si divák udělá obrázek o předcházejícím vývoji v tvorbě autorky. Prostřednictvím geometrických tvarů nábytek personifikuje, asociativně hledá souvislosti mezi známou performancí a materiálem na použitých prvcích. Výstavu nábytkových prvků doplňuje obrazová dokumentace dosud realizovaných projektů pod vlastní značkou Grung, nebo díla z doby působení ve sdružení KEKS Design, které fungovalo jako skupina mladých designérů, kamarádů a kolegů v oblasti produktového, průmyslového a také grafického designu. Aktivity Jany Potiron můžete sledovat při samostatných i týmových interiérových řešeních, sociálně-kulturních projektech, stejně jako při realizaci světelných site-specific instalací v exteriéru, nebo v nábytkovém site-specific designu.

www.grungdesign.com

Cesty Vojtěcha Aubrechta

pondělí, 27 březen 2017 13:59

Název výstavy lze vnímat ve dvou rovinách. V doslovné i symbolické. Výstava je určitou mini-retrospektivou, která představuje různorodost autorova vyjádření. Zároveň je „cesta" a to co se nalézá při ní, fyzicky přítomna ve všech vystavených cyklech.

SHAPES

úterý, 28 únor 2017 12:00

Výstava SHAPES zahájí v galerii v letošním roce projekt Ladislav Sutnar 120 let. Na podzim si totiž připomeneme kulaté výročí narození této významné osobnosti. Cílem projektu je přiblížit široké veřejnosti dosud neznámou tvář Sutnarova pedagogického i tvůrčího odkazu a zároveň popularizovat město Plzeň, rodiště této významné umělecké osobnosti,podobně, jako se tomu děje v případě architekta Adolfa Loose.

Ladislav Sutnar byl nejen geniální umělec a teoretik, ale také skvělý pedagog v tradici Komenského „Schola ludus" (škola hrou). Dosvědčuje to jeho přímá aktivita na poli vzdělávání k vizuální gramotnosti (publikace Visual Design in Action, spolupráce na knihách Malá vlastivěda, Fotografie vidí povrch, či návrh knihy World of Shape). Jeho didaktické principy jsou využívány i v současnosti například ve výuce prof. R. Rogera Remingtona či Stevena Hellera v USA, ale i u dalších významných zahraničních i tuzemských pokračovatelů jeho odkazu.

Právě v návrhu didaktické knihy - The World of Shape lze rozpoznat Sutnarův pedagogický talent. V úvodu autor píše: „Všichni žijeme v nekonečném světě tvarů. Všechno kolem nás má tvar. Vy sami máte tvar. Váš stín je také tvar: některým tvarům dává vzniknout příroda. Jiné vytváří člověk. Určité tvary jsou jednoduché. Další mohou být obtížně zjistitelné. Pohled na některé z nich vás potěší. K jiným pocítíte odpor. Ale každý tvar vypráví nějaký příběh!" Kniha měla pomoci rodičům dětí porozumět tvarům, s nimiž činíme zkušenost v každodenním životě. Ladislav Sutnar pro ni ale nikdy nenašel vydavatele.

Po takřka půl století se k Sutnarově snaze vrátili studenti z FDULS a pokusili se jít v autorových stopách. Na výstavě naleznete práce studentů Grafického designu pod vedením doc. ak. mal. Ditty Jiřičkové a doc. MgA. Kristiny Fišerové, která je autorkou koncepce celé výstavy. Bude zde vystavena také tvorba studentů Mediální a didaktické ilustrace, jež vznikla pod vedením akad. mal. Renáty Fučíkové a MgA. Ing. Václava Šlajcha., a práce studenta ateliéru Ilustrace a grafiky pod vedením prof. ak. mal. Mikoláše Axmanna. Několik prací zde představí také ateliéry Užité fotografie a Animované a interaktivní tvorby a Intermédií.

Na vernisáži bude oficiálně představena kniha Pocta Sutnarovi, tvořená díly studentů ateliéru Užitá fotografie. Studenty vedli MgA. Vojtěch Aubrecht a prof. Mgr. Štěpán Grygar, autorem grafické úpravy knihy je doc. ak. mal. František Steker.

Přijďte sami posoudit, jak se studenti s poměrně náročným úkolem vypořádali.

Těšíme se s vámi na shledanou v celém Sutnarovském roce 2017!

Ilustrace - průřez tvorbou Renáty Fučíkové

pondělí, 02 leden 2017 11:00

Renáta Fučíková je od loňského roku cennou posilou v ateliéru Mediální a didaktické ilustrace na Sutnarce. Její tvorba je zaměřena převážně na ilustrace dětských knih, nebo autorské obrázkové knihy, jejichž tématem bývají historické osobnosti. Renáta Fučíková spolupracuje s českými i zahraničními nakladatelstvími, pravidelně vystavuje doma i v zahraničí a je držitelkou mnoha národních i mezinárodních ocenění. Nyní se představí v Plzni, v domovské galerii Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara.

V roce čtyřsetletého výročí úmrtí Williama Shakespeara (1564-1616) mu vzdává hold také renomovaná ilustrátorka a autorka knih pro děti a mládež Renáta Fučíková. Dvanáct Shakespearových nejznámějších her převyprávěla svěžím stylem pro dnešní mladé čtenáře a jejich rodiče. Věděli jste, že královna Alžběta skrývala jizvy pod nánosem jedovatého pudru? A že v Shakespearově době Londýn mořila malárie, roznášená komáry z Temže? Těšte se na barvitý obraz evropské pozdní renesance zprostředkovaný nejen textem, ale také 400 originálními ilustracemi! Výpravná publikace je první z nové ediční řady Vyšehradu Největší dramatici. Následují Molière a Čechov.

„Shakespearovy hry nás oslovují především tím, že vyprávějí strhující příběhy," píše Fučíková v úvodu knihy, „jsou zrcadlem lidských vášní, proher i vítězství. Shakespeare ve svých hrách jen málokdy použil původní zápletku, většinou se opíral o zprostředkovaná vyprávění, o záznamy z kronik, nebo dokonce o cizí díla. Mistrovsky je však pospojoval, doplnil o nové podrobnosti a scény proložil zásadními monology. Myslel i na zábavu: humornými postavami dokázal pobavit obecenstvo i uprostřed tragédie."
Divadelní historici a badatelé se dodnes přou, zda mohl být Shakespeare skutečně autorem všech svých 38 her. Kde by mohl muž pocházející
z nevýznamné rodiny ze střední Anglie načerpat tolik znalostí z historie
a literatury? Odkud by znal dvorské intriky? Jak by vedle hraní na jevišti vůbec stihl všechno napsat? Nepodepisoval svým jménem dílo někoho jiného, třeba vzdělaného královnina dvořana? Nebo dokonce vzdělané dámy? Na tyto otázky Fučíková odpověď nehledá. Nezkoumá Shakespearův život a autorství. Podává však obraz Shakespearovy doby.

Královna Alžběta skrývala jizvy pod nánosem jedovatého pudru
Autorka hry převyprávěla tak, aby oslovily především starší školní děti. Kvůli nim jednotlivé hry doplnila o krátká vyprávění o životě v Shakespearově době: o královnách a králích, o šermířích i chůvách, o válkách, popravách, o výchově, o zábavě, o zámořských výpravách i o nemocech: Dva roky před Shakespearovým narozením vypukla epidemie neštovic. Onemocněla i královna, bylo jí tehdy devětadvacet let. Po prodělané nemoci jí zůstaly na těle a obličeji drobné jizvičky. I proto si Alžběta pokrývala tvář silnou vrstvou bílého líčidla. Dělaly to v její době i jiné dámy. Netušily však, že za žádoucí bílou pleť platí vysokou daň: pomalu se otravovaly olovem, které bylo hlavní složkou bílého pudru.

Londýn mořila i malárie, roznášená komáry z řeky Temže a z okolních bažin. Děsivou metlou byl tyfus. Přenášely ho vši ve svých výkalech. Zavšivený člověk se usilovně drbal, někdy až do krve. Drobnými rankami mu vstoupila nákaza do krevního řečiště a předala smrtelné onemocnění. Tyfus zřejmě mohl i za Shakespearovu smrt.

Co Shakespearovy hry prozrazují o jeho životě
Jádro knihy tvoří převyprávění Shakespearových nejznámějších her, které autorka uspořádala podle data jejich vzniku. Díky tomu z nich můžeme vyčíst vývoj Shakespearova stylu i jisté zvraty v jeho životě. Stejně jako k mládí patří láska, knihu otevírají Shakespearovy rané hry – komedie o hubaté nevěstě Zkrocení zlé ženy a tragédie nešťastných milenců Romeo a Julie. Následuje série komedií, které psal oblíbený autor už na zakázku: Sen čarovné noci, Mnoho povyku pro nic a Jak se vám líbí. Mezi nimi se skví Benátský kupec, hra o půjčování peněz, o dluzích a lichvářích; Shakespeare musel ve zralém věku často řešit svou finanční situaci. Tragédii Hamlet napsal Shakespeare po smrti svého syna; zabývá se pomíjivostí života a konečností smrti. Následuje snad nejrozvernější komedie Večer tříkrálový a po ní už jen samé truchlohry – díla stárnoucího autora: Othello vypráví o žárlivosti, Macbeth o tyranovi, Král Lear o nevděku dětí. Poslední hra v tomto výběru je jakoby z jiného těsta: báchorka z tajemného ostrova nazvaná Bouře. Shakespeare se v ní loučí s divadlem i se svým pozemským bytím.

Renáta Fučíková (1964) byla za svou tvorbu mnohokrát oceněna v zahraničí i doma (zápis na čestnou listinu IBBY, cena na bienále ilustrací v Teheránu, nominace na cenu Astrid Lindgren, ocenění Zlatá stuha, cena White Raven od International Jugendbibliothek, cena Ministra školství ČR, trojnásobná nominace na cenu Magnesia Litera). Mezi její nejvýznamnější autorské tituly, které doprovodila výpravnými ilustracemi, patří Historie Evropy – Obrazové putování, série životopisných knih Karel IV., T. G. Masaryk, J. A. Komenský, Antonín Dvořák, Ludmila a Václav, Hus a Chelčický a kniha 189 příběhů města a lidí Praha v srdci. Ilustrovala též knihy Václava Cílka, Aleny Ježkové, Josefa Krčka a mnoha dalších autorů. Ilustrace Renáty Fučíkové vycházejí i v zahraničních publikacích, například ve Francii, v Německu, v Jižní Koreji, v Polsku či v USA.

nakladatelství Vyšehrad

Fotografie v prostoru - prostor ve fotografii

pondělí, 28 listopad 2016 15:00

Fakulta designu a umění Ladislava Sutnra hostí jubilejní 5. ročník Mezinárodního fotografického symposia.

Výstrava

středa, 14 září 2016 11:49

Kristina Fišerová absolvovala VŠUP v Praze a od září 2014 vede ateliér Grafického designu na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské Univerzity v Plzni. Spolupracovala s řadou subjektů, mimo jiné např. s Univerzitou Pardubice nebo s Českým vysokým učením technickým, které momentálně zavádí nový jednotný vizuální styl, jehož je K. Fišerová autorkou. Zabývá se také úpravou knih, plakátů a hudebních nosičů.

Na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara převzala ateliér po prof. Zdeňku Zieglerovi, významném typografovi, grafickém designérovi a pedagogovi. S pedagogickou činností si nesla zkušenost z VŠUP, kde působila v letech 2006 – 2014 jako asistentka ateliéru Grafického designu.

Její Výstrava je přehlídkou autorské práce – volných plakátů a jiných grafických prací, včetně vizuálního stylu ČVUT. Podivuhodně rozporuplná tvorba bude rozdělena do několika sekcí: Léta zrání, Léta tápání, Léta dřiny a odříkání a čas sklizně. Na programu je - mimo jiné - záchrana planety, hledání ideálního tvaru loga a komerční přestávka.

Špička ledovce

středa, 10 srpen 2016 11:41

Špička ledovce nabízí každý rok to nejlepší z bakalářských a diplomových prací. Letošní rok se vydařil nad míru dobře, a v Galerii Ladislava Sutnara se tak představí nebývalý počet oceněných prací. Čekají na Vás díla napříč obory, která pro svou jedinečnost, výtvarné, řemeslné a myšlenkové zpracování dosahují té nejvyšší úrovně umělecké kvality. To ale zdaleka není vše, čím je letošní výstava výjimečná - tradičně se totiž zapojujeme do celouniverzitní akce Dny vědy a techniky, které proběhnou ve dnech 9. a 10. září. V těchto dvou dnech bude mimořádně v naší galerii k vidění prezentace ateliéru Multimédií, který si zvolil práci jako téma Neomaping a další technologie ve výtvarném umění. Jak se Špička ledovce protne se Dny vědy a techniky si určitě nemůžete nechat ujít.

Anna Bydžovská: Světem
Bakalářská práce - autorská kniha, obor Ilustrace a grafika

Cílem práce bylo vytvořit autorskou knihu o cestě světem z pohledu ptáka a tím přiblížit člověku jeho úhel pohledu, bez běžných lidských starostí a útrap. Chtěla jsem vytvořit knihu, která čtenáře prostřednictvím ilustrací skutečně za-nese na daná místa, bez toho, aby se musel zvednout z křesla. Mým cílem nebylo obsáhnout celý svět a navštívit všechny země, ale spíše vybrat a zpracovat ty zajímavé, nebo ty, které lidé moc nenavštěvují, ale dobře je znají. Chtěla jsem představit různorodou škálu zemí s jejich specifiky, poukazovat na jejich krásu a někdy i třeba na různé nedostatky.

Anna Dvořáčková: Hlubina
Bakalářská práce – výtvarné řešení počítačové hry, obor Mediální a didaktická ilustrace

Ilustrace pro mě byla vždy možnost zachytit vlastní myšlenky a nápady a poté je sdělit jiným. Chtěla jsem si vyzkoušet něco více zaměřeného, opírajícího se o estetiku počítačových her. Mým hlavním úmyslem bylo si vyzkoušet co nejvíce z navrhování hry, od základního nápadu s příběhem přes skicování různých variací až po finalizaci návrhů. Více než výsledek mě zajímal samotný postup, neboť právě ten je z mého pohledu při navrhování nejpodstatnější a právě na něm je třeba nejvíce pracovat a učit se.

Andrea Haderková: Linie, geometrie, kinetika
Bakalářská práce - oděv a jeho konstrukce, ucelená kolekce 3 oděvních celků, obor Design oděvu

Cílem mé práce je využívat známých konstrukcí střihů a kombinovat je s modelováním a vytvářet tak vlastní střihové možnosti. V oděvu mě velmi lákají velké objemy a hledání nových tvarů. Z toho důvodu mi připadalo téma zabývající se linií a geometrií nejvhodnější. Ve své tvorbě se zaměřuji na zjednodušené pojetí střihů, snažím se minimalizovat počet švů a kladu důraz na čistotu tvaru.

Lucie Jenčíková: Černý kocour a jiné povídky od Edgara Allana Poa
Bakalářská práce – ilustrace k vybrané knize, obor Mediální a didaktická ilustrace

Volba knižního titulu pro mne byla od první chvíle téměř jasná. Mým cílem bylo zvolit si dílo, ke kterému mám osobní vztah. Zvolila jsem soubor Povídek od Edgara Allana Poa. Cíl mé práce byl vytvořit soubor grafik, které budou schopny stát samy o sobě a nebudou pouze vázány k textu knihy. Mým cílem a zároveň velkou výzvou byla snaha o zachycení zajímavých úhlů pohledu (podhled, nadhled, uvnitř vodního víru). Snažila jsem se o bohatost scén, aby byla každá jiná, a aby každá dokázala upoutat diváka něčím novým.

Tereza Kohoutová: Beta Caput Rapulum
Bakalářská práce – cyklus autorských knih pro děti, obor Kniha a tvarování papíru

Pokusila jsem se o klasickou obrázkovou knihu, která je bohatě ilustrovaná a jejíž krátký příběh pobízí malého čtenáře k myšlenkové kreativitě a k rozvíjení fantazie. Mohla by být zdrojem příjemného zážitku, pokud se připojí rodič. Chtěla bych přispět k návratu zvyku společného čtení – návratu ke knize nejen jako zdroji informací, ale také prožitku, který může konkurovat pasivní konzumaci televize nebo internetu, a případné zvídavce vyslat ven na louku, k vodě, či pod oblohu.

Lenka Kopfová: Deer-est
Bakalářská práce – objekty spojující současný interiérový design s tradicí myslivosti, obor Produktový design

Pocházím z myslivecké rodiny a v budoucnu bych chtěla rozšířit zástup myslivců o sebe samu. Právě proto jsem do své kvalifikační práce chtěla zahrnout, alespoň částečně, téma blízké prostředí, kde jsem vyrůstala a ve kterém žiji. Cílem mé práce bylo přenesení estetiky konvenčního designu v myslivosti do soudobého moderního světa. Deer-est je koncepcí nábytku, přinášející do konvenčního mysliveckého designu moderní ráz a netradiční pojetí. Cílem bylo nabídnout mladší generaci myslivců či fandů alternativu pro zařízení předsíní, garáží, mysliveckých místností nebo chat.

Jiří Krupička: Alternativa
Bakalářská práce – autorský animovaný film, obor Animovaná a interaktivní tvorba

Chtěl jsem vytvořit krátký animovaný film tak, abych mohl prohlásit, že ten film jsem udělal já sám - od samého začátku až do úplného konce. Jak dokážu zastoupit několik samostatných profesí a odborností? Jaký budu režisér, scénárista, výtvarný umělec? Jak zastoupím výrobu, osvětlovače, postprodukčního a zvukaře? Jsem přesvědčen, že člověk by se měl snažit neustále posouvat svoje hranice. A kde jinde dokázat, že bych se chtěl stále učit novým věcem a kde se zároveň pokusit o docílení výsledku, který považuji za obtížně dosažitelný, než právě na své závěrečné školní práci?

Anna Kucharčíková: Malá kniha klidu
Bakalářská práce – ilustrovaná kniha, obor Komiks a ilustrace pro děti

Nápad na Malou knihu klidu vyvstal jako reakce na atmosféru ve společnosti, která se mě poslední dobou silně dotýká. Měla jsem pocit, že si mnoho lidí stále na něco stěžuje, vyhledává konflikty, směřuje svou nenávist nepatřičnými směry, zbytečně se rozčiluje, stresuje a řeší věci, které nejsou důležité. Také jsem měla potřebu vytvořit něco, co je prostě hezké.

Tomáš Staněk: METRO.
Bakalářská práce – autorská komiksová kniha, obor Mediální a didaktická ilustrace

Po množství kratších komiksových útvarů na cizí i vlastní témata i různými technikami jsem chtěl svoje představy o komiksu přetavit v rozměrnější opus s výrazným hlavním hrdinou a prostředím. Zároveň jsem hořel nadšením pro symboly a odkazy na různé střípky mého života či vědomostí, pro což se zcela volné téma autorského komiksu jeví jako ideální. Chtěl jsem stvořit příběh částečně autobiografický, ale přesahující do fabulace, stvořit svému dřívějšímu já alter ego, které bude zažívat to, co jsem já (nebo ani nikdo jiný) nemohl, motat se fantaskním světem který dost možná existuje jen v mých představách a tímhle příběhem zároveň stvořit pomník svému dorůstání a svým tehdejším ideálům, které jsem již ze značné části opustil.

Eva Šindelářová: Očima kočky
Bakalářská práce – site specific, obor Intermédia

Dílo se skládá ze dvou obrazů. První zaznamenává pocit prázdnoty z mého osobního sledu událostí v mém životě, který je transformován pomocí terapie tmou a technikou malby do vizuálního pocitu. Skládá se ze sedmi sádrokartonových desek, jež představují sedm let strávených v mém předešlém domově v Jihlavě. Výše zmíněnou transformací byl domov zobrazen jako různorodý šum pomocí dynamických tahů štětce. Druhý obraz zobrazuje prostor mého pokoje jako myšlenku v mé hlavě (prostor je malován zpaměti), na níž jsem aplikovala texturu pocitu prázdnoty z prvního obrazu, což vedlo k imaginárnímu zaplnění prostoru v mé mysli a obrácení negativního pocitu na pozitivní. Neboť ani prázdnota není, jak se zdá, prázdná. Jen to chce se na daný problém podívat očima kočky.

Martin Šnajdr: Stínadla
Bakalářská práce – interpretace architektury, obor Užitá fotografie

Stínadla jsou pojmem, který zná každý člověk, jež vyrůstal na Foglarovkách. Stínadla jako místo,
jež není čistě definované a ohraničené, nacházející se v relativně neurčitém čase a prostoru. Přestože bych řekl, že neměl Foglar v úmyslu napsat hororový příběh, určitým způsobem ho vskutku vytvořil. Alespoň tak se jeví jeho knihy v mé hlavě. Tento svůj pocit bych chtěl divákovi interpretovat ve své bakalářské práci. Vytvořit si taková vlastní Stínadla, jež nejsou zcela jasně ohraničená. Může to být realita i fikce. Může to být dokument i inscenace. Zasazená do určitého prostředí, současného i minulého. Místa, kde se občas objeví podivné postavy, které tam podle všeho nemají žádný význam, ale i přesto tam jsou.

Karolína Šramotová: Unisex
Bakalářská práce – analýza současného oděvu a konfrontace s historickými odkazy, obor Design oděvu

Tyto modely vznikly v rámci myšlenky módy pro všechny. Chtěla jsem vytvořit univerzální kusy oblečení, které utváří kompletní vybavení šatníku, kdy lze oděvy jednotlivě kombinovat a vymyslet mnoho variací. Myslím si, že otázka popírání genderových stereotypů a předsudků je velmi aktuálním tématem, a že lidé čím dál víc touží po vyjádření své vlastní identity. Touto prací přicházím se současnou a zároveň snad i nadčasovou malou kolekcí, která je ukázkou mé vize o evoluci ve stylu oblékání a myšlení současné mladé generace.

Matouš Valchář: O tom, co potom
Bakalářská práce – autorský animovaný film, obor Animovaná a interaktivní tvorba

Příběh jsem se rozhodl vystavět v eskymáckém prostředí, neboť inuitské náboženství, svou podstatou, bylo velmi vhodné. Eskymáci se po smrti nemohou dostat na žádné špatné místo. Nemají žádnou představu pekla, jen dvě odlišná nebe. Navíc jejich vize posmrtného života je postavena v podstatě jen na jídle, a tedy je vyjádřitelná jednoduše. Díky mému filmu se diváci mohou dozvědět o náboženství domorodých grónských kmenů. A také se to dozvědí. Pokud budou chtít, mohou si to zapamatovat navždy, a zařadit tuto informaci do svého všeobecného rozhledu.

Michaela Bártová: Ráj český
Diplomová práce – interaktivní animace – informační panel (didaktická pomůcka), obor Animovaná a interaktivní tvorba

Zajímám se o propojování ilustrace a grafického designu s animací. Proto jsem zvolila jako téma interaktivní tabuli. A grafický design i ilustrace jsou její nedílnou součástí. Interaktivní tabule se dá pojmout mnoha rozdílnými způsoby. Já jsem zvolila žánr edutainment (spojení zábavy a výchovy či vzdělávání). Cílem diplomové práce bylo vytvořit vizuálně přitažlivý, interaktivní a hlavně zábavný průvodce po Českém ráji. Chtěla jsem zprostředkovat zajímavou formou turistům příběhy a historii daného území. A přivést je na místa málo známá nebo neprávem zcela opomíjená.

Iveta Bendová: Pod povrchem
Diplomová práce – autorská kniha, obor Grafický design

Autorská kniha a její součásti mají za účel objasnit a ve zcela novém světle nahlížet a reflektovat vznik
a proces sněhu. Téma sněhu, které se v průběhu práce zúžilo především na vznik a formu sněhových krystalů jako takových, vyplynulo z mé celoživotní fascinace tímto přírodním úkazem, kterému jsem se nyní rozhodla detailněji věnovat a rozšířit obzory nejen sobě, ale i svému okolí, které často mé nadšení pro věc nesdílí.

Iva Boháčová: Sne sne
Diplomová práce – ilustrovaná kniha, obor Ilustrace

Sny jsou bohatým inspiračním pramenem pro umělce výtvarného zaměření, ale i hudebníky
a spisovatele. Sny se inspiruji i já ve své práci. Myslím si, že sny jsou spojovacím článkem lidského pokolení od dávných kultur do současnosti. Sny a změny vědomí lidi od pradávna zneklidňovaly a přitom silně přitahovaly, proto v těchto stavech hledali zkušenosti, které přesahují naše běžné poznání světa. Ráda bych, aby kniha „Sne sne" podnítila ve čtenáři fantazii a ukázala mu mírně netradiční formu příběhu, který se týká každého z nás.

Radek Štěpán: Formul2
Diplomová práce – design formulového vozu, obor Design

Věnuji se automobilovému designu, zajímá mne vše okolo tohoto odvětví. Velmi se zajímám o technologie a o vizionářské návrhy budoucnosti. Celý projekt je tvořen jako reakce na v budoucnu nadcházející autonomii dopravních prostředků a je to určitý náhled na zatraktivnění diváckého sledování. Snaha byla vytvořit takový monopost, který by nijak tvarově nesouvisel se stávajícími referenčními vozy.

Markéta Šumová: Okamžik světla
Diplomová práce – „Zdá se, že nanejvýš pečlivé a kultivované řemeslné provedení je na vymření"
L. Sutnar, obor Design kovu a šperku

Tématem a mottem mé diplomové práce se stal citát Ladislava Sutnara. Tento citát můžeme chápat z různých pohledů. Mé porozumění je v dobře provedené práci, kdy se jedná o ruční zpracování. Cílem mé práce bylo zachytit okamžik slunečních paprsků v lese a to vše přenést do šperku. Pro zachování autentičnosti jsem volila kombinaci optického vlákna se dřevem. Důležitá pro mě byla také volba různých dřevin, jelikož se v brožích snažím zachytit okamžik prostoupení světla do lesa, volila jsem k rozdílným pohledům jiná dřeva, která se liší barevně.

Tereza Švolíková: Moje značka
Diplomová práce – vlastní filozofie, analýza stylu, obor Fashion design

Prádlo jako nejintimnější část šatníku. Nosíme ho přímo na těle, proto je velmi osobní, jsme na něj háklivý a pečujeme o něj se zvláštní starostlivostí. Obtiskáváme do něj své tělo a zanecháváme v něm svojí stopu. Upozorňuji na neopakovatelnou jedinečnost člověka a okamžiku. Melancholii zániku překonává radost z prostých věcí.

Marta Vobrubová: Zjevení
Diplomová práce – světelný design, obor Intermédia

Tato práce je instalací připravenou pro zdevastovaný kostel svatého Mikuláše v obci Šitboř. Hlavním motivem jsou proměny světla a stínu v průběhu dne. Instalaci tvoří dvacet párů přesných laserových výpalků, které tvoří stín ve tvaru lidských očí. Obraz je nejpřesnější v době letního slunovratu. Pokud slunce nesvítí, není vidět nic, jen rozmazaný stín. To, jestli bude projekce vidět, je tak zcela náhodné - stává se vlastně určitým zjevením. V díle se nabízí určitá analogie mezi blednutím lidských vzpomínek - vzpomínek na původní Německé obyvatelstvo, ale také doslovným zavíráním očí nad cennou památkou

Nespatřený komiks

pátek, 15 červenec 2016 11:53

Kurt van der Basch - ilustrace a storyboard ve filmové produkci

Mutageny

pondělí, 27 červen 2016 11:03

Václav Šlajch je českým ilustrátorem a autorem komiksů, zároveň působí jako pedagog v Ateliéru Mediální a didaktické ilustrace na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity. Na Západočeské univerzitě absolvoval obor Ilustrace na tehdejším Ústavu umění a designu a získal titul nejen titul MgA. Za svou diplomovou práci získal navíc Cenu ředitele Ústavu umění a designu. Později absolvoval obor „Elektroenergetika" na Fakultě elektrotechnické.

Ve svých uměleckých začátcích kreslil perem a tuší, ale později začal experimentovat a přešel na pastelovou techniku. V současné době kombinuje pastel, tužku a počítačovou postprodukci.

Od roku 2007 spolupracuje s Městskou knihovnou v Praze. Mimo jiné pracoval na vizuálu k 10. výročí knihovny, 17. května 2012 mu pak knihovna elektronicky vydala komiksy Knihovna a Příběh Pražské bible.
V roce 2010 obdržel za Historii Metodeana ocenění Muriel v kategorii Nejlepší krátký komiks.

Výstava "Mutageny" představí převážně volnou tvorbu Václava Šlajcha. Groteskně neradostné vize zabývající se deformací živého, a to jak prostřednictvím vnějších, tak vnitřních vlivů.

Věda, vědci, vynálezci v Galerii Nad Schody

středa, 22 červen 2016 11:59

Na přelomu června a července galerie Nad schody uvádí komiksy reflektující životy významných plzeňských vědců. Studentky Mariana Francová, Kristýna Košutová, Petra Vořechovská a Barbora Nedomová zpracovaly osudy Ludvíka Otčenáška, Jaroslava Skály, Aloise E. Dobnera a Emila Škody. Příběhy s úspěchem vyšly v jednom z osmi komiksových sešitů, které studenti a studentky nakreslili pod vedením doc. M. A. Barbary Šalamounové pro město Plzeň.

exhibition space in the FUD building

pondělí, 20 červen 2016 08:53

Exhibiting activities represent an integral part of the academic year at the Ladislav Sutnar Faculty of Design and Art. The Faculty manages five exhibition spaces and also presents the artwork of its students and pedagogues on various occasions in other galleries in the Czech Republic and abroad. Moreover, the faculty building changes into a giant exhibition space twice a year for the end-of-term presentations of student works and also final Bachelor and Master works.


Please find information about the current and upcoming exhibitions in the News section of our webpage.

Incubator Gallery
Entrée Gallery
Metallum Gallery

 GFDU foto

address
Ladislav Sutnar Faculty of Design and Art of the University of West Bohemia, Univerzitní 22, 306 14 Pilsen, CZ


contact
e-mail / Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
phone / +420 377 63 67 13
Opening times:
Monday – Friday  8 a.m. – 8 p.m.
(July, August: 8 a.m. – 4 p.m.)


FDUgalerie map


All three exhibition spaces are located in the building of the Ladislav Sutnar Faculty of Design and Art. The Incubator Gallery is situated in the lobby of the building. It is a flexible space suitable for presentation of artwork in various media. Its programme includes exhibitions of student work and presentations of artwork by the pedagogues and visiting artists, cooperating schools and institutions from the Czech Republic and abroad. The Entrée Gallery is situated on the 1st floor near the photo studio and its programme  focuses primarily on presentation of student photographic work. The Metallum Gallery located on the 1st floor in the open space area presents artwork of students of the Metal and Jewellery Design studio.

Pelikán - Corbi

středa, 25 květen 2016 11:36

 

Nová výstava va Galerii Ladislava Sutnara představí dva velikány designu.

Specific LandArt

středa, 27 duben 2016 11:08

Více než desítky realizací dosáhl projekt Zaniklé a ohrožené kostely, na kterém pracovali studenti a pedagogové oboru Socha a prostor na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara. Projekt byl součástí programové linie LandArt Plzně – Evropského hlavního města kultury 2015, stal se pilotní akcí v regionálním měřítku. Z celkového počtu 122 ohrožených, zničených a rozpadlých kostelů plzeňské diecéze bylo vybráno 13 míst, která ožila výtvarnou intervencí.

Smyslem projektu není a nemůže být úplná obnova staveb. Samotný počet chátrajících, někdy i záměrně devastovaných objektů, je příliš vysoký a jejich rekonstrukce nebo celková obnova je nereálná. Jejich význam však nezaniká, jsou to duchovní centra, místa, kde se lidé shromažďovali
a zamýšleli se nad tím, co přesahuje jejich možnosti. V dnešní době nemusí být tento přesah pouze náboženský, tato místa lze chápat jako nositele kulturního dědictví naší země a skrze uměleckou intervenci probudit znovu život a smysl těchto památek.

Vedoucí ateliéru Socha a prostor prof. akad. soch. Jiří Beránek vysvětluje: „Člověk se přece potřebuje také zastavit, rozhlédnout a vnímat nevšednost i obyčejných věcí. Člověk se přece potřebuje „vznést" nad sebe sama, pochopit význam cest, chodníků a pěšin, smysl obydlí a hemžení měst. Nic z toho, co bylo postaveno našimi předky, nebylo bezdůvodné a náš projekt to chce dokázat. Už při pouhém vztyčení tyče na místě ruiny kaple či kostela zjistíme vždy genialitu, s jakou bylo určeno. Samotný příchod k takto nalezeným místům je zpravidla určen stromořadím, kamenným valem, nebo jiným významným krajinným útvarem. A tak se pomalu vnořujeme pod kůži krajiny a chápeme ji tak, jak by se měla uchovat, nebo obnovit. Ano, znovu vyšlapaná stezka je záslužný čin, vede-li k plnosti života."

Programový ředitel Plzně 2015, MgA. Jiří Sulženko dodává: „Plzeň 2015 spolupracovala s Fakultou designu a umění Ladislava Sutnara na řadě zajímavých projektů, ale LandArt prof. Jiřího Beránka je z těch, které měly skutečně rozsáhlý dopad jak na místa samotná, tak na kvalitu celého evropského projektu. Znovu připomenutá místa a kostely v Plzeňském kraji se staly cílem cest řady nových návštěvníků a unikátní formou připomněly traumata i bohatství celého regionu a naší historie. I to bylo jedním z cílů projektu Plzeň - Evropské hlavní město kultury 2015."

Děkan Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara doc. ak. mal. Josef Mištera doplňuje: „Samozřejmě jedna věc jsou plány a jiný problém je realizace. Díky týmu Evropského hlavního města kultury a financím, které na podporu projektů poskytlo město Plzeň, Plzeňský kraj a Ministerstvo kultury, se geniální vize profesora Beránka a jeho plzeňské školy v průběhu let zhmotnily. Tak mohla vzniknout ve světě zcela unikátní řada sochařských děl a vznikla také kniha, která vše dokumentuje - kniha o boji umělců za člověka proti surovým a bezohledným dějinám."

Výše zmíněná kniha, která bude pokřtěna a oficiálně představena na zahájení výstavy 4. května, mapuje celý projekt Zaniklých a ohrožených kostelů, zároveň představuje výběr z díla vedoucího Ateliéru Socha a prostor prof. akad. soch. Jiřího Beránka a jeho asistenta MgA. Benedikta Tolara.

Seznam realizací projektu:
Štěpánka Kotková: Má mysl, kostel Panny Marie, Otín, 2012
Jakub Hadrava: Věřící, kostel sv. Jiří, Luková, 2012
Veronika Konturová: Světlo, kostel sv. Barbory, Všekary, 2012
Vojtěch Soukup: Křížová cesta, kostel sv. Blažeje, Branišov, 2012
Kristýna Kužvartová: Kapka aneb hladina hloubky, kostel sv. Jana Nepomuckého, Loreta, 2013
František Dvořák: Svatý Bartoloměj, Pořejov, 2013
Jiří Beránek: Prorůstání, Srbice, 2014
Jakub Orava: Proud času, kostel sv. Václava, Hora sv. Václava, 2014
Štěpánka Kotková: Modlitby, kostel Nejsvětější Trojice, Nový Čechtín, 2014
Monika Hrachová: Lidská krajina, Děpoltice, 2014
Benedikt Tolar: Soustředění, kostel sv. Máří Magdaleny, Krasíkov, 2015
Vojtěch Soukup: Mezičlánek, zaniklá tvrz Pecihrádek, 2015
Jakub Hadrava: Oltář Nejsvětější Trojice, kostel Nejsvětější Trojice, Otěvěky, 2015

Dočasné práce na fasádě Galerie Ladislava Sutnara

pondělí, 21 březen 2016 15:25

Galerie Ladislava Sutnara je pod lešením, ale PROVOZ NEPŘERUŠEN.

Unlimited

pondělí, 21 březen 2016 10:04

Výstava Unlimited, připravovaná pro prostor plzeňské Galerie Ladislava Sutnara, nahlíží do ateliéru Skla Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem. Unlimited, v překladu neohraničený nebo neomezený, vystihuje na jedné straně šíři uměleckých kategorií, materiálů i technologií, jenž studenti ve své tvorbě využívají, a zároveň naznačují nastavený program ateliéru, věnující se volnému umění i designu. Ilja Bílek posluchače neomezuje tématem, dokonce ani skleněnou hmotou. Intenzivně je však vede k rozvíjení základních výtvarných disciplín, jež jsou nedílnou součástí studia. Hledání kompozičních řešení nejen v prostoru, ale také v ploše grafických technik, kresby či malby, následně aplikují v návrzích nápojového skla, šperků, ale i volných sochařských objektech či grafice.

Slavností zahájení se uskuteční za účasti vedoucího ateliéru Ilji Bílka a jeho studentů. Návštěvníci se mohou těšit na performance Šárky Vačkářové s hudebním doprovodem Jakuba Nitscheho.

Výstava je realizována ve spolupráci Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni a Fakulty umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.

Bedřich Kocman - Grafikon

pátek, 26 únor 2016 09:05

Slovo experiment v sobě obsahuje praindoevropský morfém per znamenající jít dále, nebo překročit. Ve starofrancouzštině znamenalo slovo esperment praktické poznání, ale také počin čarodějnictví nebo magie. Experiment můžeme chápat jako praktické myšlení skrze manipulaci s konkrétní materiálovou strukturou. Podstatou tohoto myšlení je procesuální zkušenost. Je součástí životní moudrosti, kterou již v antice označil Aristotelés jako fronésis, když hovořil o prozíravosti (fronimoi), která se týká věcí jak obecných, tak především jednotlivých. Poznání věcí jednotlivých vyžaduje zkušenosti, a tedy jistý čas. Ohlédnout se po jistém čase zpět znamená udělat si náhled na vlastní úsilí, je předpokladem u/moudření. A pokud se jedná o ohlédnutí en face a rozvážné, nikoliv úkosem a v letu, a když se chce o pohledy reflektující podělit s dalšími lidmi, hodí se uspořádat výstavu.

Bedřich Kocman na ní předkládá výsledky svého experimentování ve dvou oblastech tvorby. Významnější z nich představují reliéfní sítotisky. Z pohledu technologie se jedná o náročný postup opakovaného přetisku skrze hrubé síto - šablonu. Jednotlivé vrstvy, kterých může být nepočítaně, jsou svědky vynaloženého úsilí a uplynuvšího času. Inovací v technologii je využití pískového krytu, který autorovi umožňuje překlenout cementovým pojivem prázdný prostor. U jednoho z děl tak lze namísto stupňovitého pyramidálního řezu sledovat předivo levitující v prostoru. Grafika získává hloubku a třetí dimenzi. Autor adoptoval postup elektronicky řízeného 3D tisku do rodiny rukodělné analogové grafiky. Posun v technických možnostech zcela jistě zapříčinil také změnu tématu. V dřívějších pracích Bedřicha Kocmana se často setkáváme s velmi pečlivě budovanou strukturou pojímanou takřka architektonicky. Práce vyžadují čtení skrze racionální úroveň, jsou útržkem vyprávění. Poslední serigrafie oproti tomu atakující úroveň smyslovou – senzorickou. Jsou významu-prosté, respektive na své zvýznamnění teprve čekají. Kombinace tmavých plošných tvarů (Stínů) visících v přerušovaných kótách drippingových linií nabízejí interakci na úrovni předvědomí. Teprve divákova projekce, jeho schopnost imaginace, v nich dává povstat grafickému znaku. Původní archetypální motivy mytologických bytostí promítnuté na pozadí starověké architektury ustoupily geometrické abstrakci. Obložení Ištařiny brány se rozplynulo do shluků pestrých linií orientovaných v několika základních směrech. Rytmické víření v nově dobytém prostoru nahradilo strnulou vážnost archaických forem.

Druhou oblastí Kocmanovi tvorby je litografie. Starší černobílé tisky morfologicky rozvíjejí proudnicové tvary Vzducholodí. Namísto ostré a razantní kresebnosti, je však jejich výraz založen na měkkosti erodovaných skvrn připomínajících mihotavou fumáž. Kompozičně se zpravidla jedná o výřezy konstrukčně členitých tvarů levitujících v nebeském vzduchoprázdnu. Atmosféra tisků unáší diváka do mimozemských, či spíše nadpozemských výšin. Vesměs monochromní barevné soutisky potom představují poslední etapu autorova experimentování. Podobně jako v sítotiscích jim dominuje lineární grafický znak. Jakoby si i v této technice autor ověřoval výboj do oblasti atakující smyslovou, předvýznamovou zkušenost diváka. Složité spleti mozolnatých a sukovitých větví a vývratů se hrubě derou z geometricky traktovaného pozadí.

Nestereotypní, necyklický proces, který jde dále a překračuje jistotu norem, můžeme nazvat experimentem. Skrývá se za ním spousta odvahy a námahy, ale možná i magie. Grafikon je označení pro grafické ztvárnění nějakého procesu, v našem případě experimentu. Grafikon je výstava, jejíž návštěva vám umožní setkat se s fronésis.

Bilance

čtvrtek, 28 leden 2016 13:42

S druhou výstavou v roce 2016 v Galerii Ladislava Sutnara se vrátíme do významného roku nejen pro naši fakultu, ale pro celé město Plzeň.
Sutnarka se významně podílela na programu Evropského hlavního města kultury, ve fotoreportáži studentů fakulty se tak přeneseme do loňského roku a připomeneme si významné okamžiky roku kultury.

Zahájili jsme rok kultury v Plzni slavnostním večerem a reprezentační výstavou.
Představili jsme designový elektromobil studentů designu a autosochy Benedikta Tolara.
Otevřeli jsme čtyři výstavy jako poctu Ladislavu Sutnarovi.
Uspořádali jsme výroční 15. sympozium figurální kresby FIGURAMA 15.
Prezentovali jsme fakultu na Designbloku 2015.
Projekt LandArt se dočkal dalších tří realizací v tzv. ohrožených kostelech.
Mezinárodní letní škola umění ArtCamp započala druhou dekádu své existence.
Ladislavu Sutnarovi byl odhalen před budovou fakulty památník Build the Town.
Naše budova se proměnila v divadelní scénu Divadla letí.
Na L"etišti Václava Havla jsme představili mezinárodní projekt Hommage à Sutnar.
Sympozium DesignMeeting přivítalo mnoho zahraničních a vzácných hostů z uměleckého světa.
Jiří Trnka se dočkal pomníku – Ruky – ze svého posledního filmu v borském parku.
Projekt Umělec a totalita vyvrcholil na fakultě koncertem Plzeňské filharmonie.
Rok kultury na Sutnarce uzavřelo tradičně Mezinárodní fotografické sympozium Plzeň.
Definitivní tečkou za uplynulým rokem bylo odhalení Králíka a Obritreku - soch pro MO Plzeň 1.

Hele, kniha... potřetí

pondělí, 04 leden 2016 11:24

Rok 2016 zahájíme v Galerii Ladislava Sutnara výstavou Hele, kniha..., kterou jsme představili v roce 2015 v Galerii U Bílého jednorožce v Klatovech a v galerii Letohrádku v Ostrově nad Ohří. O výstavu byl v obou případech velký zájem, a proto bylo jen otázkou času, kdy ji připravíme pro Plzeň. Rozhodně to není poslední uvedení této výstavy, ještě v roce 2016 se objeví ve Žďáru nad Sázavou a v Kadani. Jedinečný koncept nám totiž umožňuje výstavu doplňovat, přizpůsobovat možnostem galerií nebo rozdělit a uvést současně na dvou místech. Nemůže se tak stát, že by byla výstava pokaždé stejná.

Knižní tvorba není jen o velkonákladové strojové výrobě, ukazujeme návštěvníkům, že se stále vyučují klasické techniky, kdy studentovi vznikne pod rukama kniha od prvního písmene, po poslední nitku ve vazbě. Práce studentů nabídnou jedinečný pohled do rozmanitých stylů a postupů, k vidění budou autorské knihy nebo prostorové objekty. Nechte se vlákat do světa příběhů, které ožívají nejen na papíře. Autorské knihy našich studentů jsou často oceňovanými díly například v Národní ceně za studentský design, či dalších prestižních soutěžích.

Jedinečná putovní výstava je složená z nejlepších prací studentů Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara, studenti se zároveň učí jak výstavu připravit, jak pracovat s rozdílným prostředím, a jak citlivě zvolit kompozici, aby každý exponát vynikal, nezastínil ostatní, ale ani nezapadl.

Studenti jsou z ateliérů: Kniha a tvarování papíru, Mediální a didaktická ilustrace, Grafika, Komiks a ilustrace pro děti, Grafický design, Vizuální komunikace. Autorské knihy našich studentů jsou často oceňovanými díly například v Národní ceně za studentský design, či dalších prestižních soutěžích.

FDU Design market

čtvrtek, 10 prosinec 2015 11:58

Originální vánoční dárky budou moci pro své blízké pořídit návštěvníci prodejní výstavy FDU Design market v Galerii Ladislava Sutnara. Ve dnech 21. - 23. prosince zde budou svoji tvorbu představovat studenti Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara.

A na co se můžete v naší galerii těšit v letošním roce? Samozřejmě spousta šperků, například prsteny inspirované abecedou od Mirky Veselé. Budou zde i grafiky nebo obrazy, Štěpánka Jislová tradičně nabídne své pohlednice, tašky nebo trička. Dita Penzová představí některé kousky ze své oděvní tvorby, a nebude chybět ani keramika. To vše a mnoho dalšího Vám nabídne naše tradiční vánoční výstava.

Přijďte podpořit mladou svěží studentskou tvorbu a zároveň pořídit ryze originální dárek pro někoho z Vašich blízkých.

Richard Conte - Láska a válka ve Versailles

úterý, 01 září 2015 11:31

V rámci projektu Plzeň - Evropské hlavní město kultury 2015 uvádí Galerie Ladislava Sutnara Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara výstavu francouzského umělce a teoretika Richarda Conteho nazvanou "Láska a válka ve Versailles". Umělec představí "Bioart", výsledek dlouhodobého projektu, který vznikal v úzké spolupráci se zahradníky zámeckých sadů Versailles. Efemérní Bioart je zachycen na cyklu fotografií a videí.

V rámci projektu "Láska a válka ve Versailles", který Conte vystaví v České republice poprvé, bylo v zahradách legendárního francouzského zámku (od roku 2004 do roku 2010) pěstováno ovoce a zelenina s grafickými šablonami. Na sérii fotografií s jablky divák objeví erotické scény, které slunce v době uzrávání na ovoci doslova exponovalo. Jablka s galantními erotickými motivy XVIII. století představiují lásku, a baklažány – lilky, na jejichž slupkách slunce exponovalo motivy zbraní, granátů, válečných letadel a helicoptér představují válku. Téma lásky a války tak evokuje vášnivé, ale zároveň politické Versailles.

Hlavním tématem badatelské činnosti Richarda Conteho je tvůrčí proces, tzv. poïetika – antropologie tvorby (inspirovaná Valérym, Pareysonem a Passeronem). Uměleckou tvorbou a zkušeností s ní, jak v teoretické, tak praktické rovině se Conte zabývá dlouhodbě. Badatelská práce umělce se zaměřuje na studium tvůrčích přístupů – vznik uměleckého díla. Od doby, kdy Conte vedl redakci Recherches Poïetiqués se dostává ve své tvorbě k četným mezioborovým průnikům do oblastí jako je sport, průmysl, medicína, biologie, geofyzika, právo, které se mohou na první pohled jevit jako výtvarnému umění velmi vzdálená.

Richard Conte (*1953) je profesorem na Fakultě výtvarných umění a uměnovědy pařížské Sorbonny (ústav Arts Plastiques & Sciences de l'art). Jako výtvarník se zabývá malbou, performancí a Bioartem. V lednu 2012 byl zvolen ředitelem výzkumného institutu ACTE (Arts/ Créations/ Théories/ Esthétiques).

Výběr výstav: Galerie Tableau v Marseille, Galerie Zafman v Paříži, Muzeum Nicéphore-Niépce v Chalon-sur-Saône, svou práci také prezentoval na výstavách v zahraničí: v Koreji, Rusku, Tunisku, Kandě, Itálii, Německu, Belgii, na Komorském souostroví, atd. Díla Richarda Conteho jsou součástí veřejných i soukromých sbírek ve Francii, Dánsku, USA, Rusku, Jižní Koreji, Číně, Kanadě, Tunisku, atd.

Výběr z publikační činnosti: Pommes libertines (Libertínská jablka) 2008 s Emmanuelem Pierratem, Dessin hors papier (Kresba mimo papír) 2009, Esthétique du pire (Estetika nejhoršího) Centre Pompidou Metz 2011, atd. Profesor Conte řídil či spoluřídil přes deset kolektivních vědeckých publikací a založil edici Arts et monde contemporain (Umění a současný svět) při nakladatelství Sorbonny. Na webových stránkách www.richardconte.fr je možné shlédnout velkou část umělcovy práce v malbě, performanci, videu a Bioart.

Výstava ,,Láska a válka ve Versailles'' Richarda Conteho navazuje na spolupráci mezi francouzskou univerzitou Panthéon - Sorbonne a plzeňskou Fakultou designu a umění Ladislava Sutnara. V rámci této spolupráce Jiří Kornatovský vystavil svá díla v Galerii Journiac pařížské Sorbonny na podzim roku 2013. Plzeňská výstava se zapisuje do kontinuálního dialogu, který umělci a profesoři těchto dvou škol: Jiří Kornatovský a Richard Conte vystavili na jaře 2013 v marseillské Galerii Tableau v rámci projektu Marseille - Evropské hlavní město kultury 2013.

Ladislav Sutnar - knižní tvorba

pátek, 06 březen 2015 09:18

Kurátor výstavy: PhDr. Jan Mergl, Ph.D.
Spolupráce na scénáři, instalace: Tomáš Sanetrník

Výstava Ladislav Sutnar – knižní tvorba v Galerii Ladislava Sutnara v Plzni je jednou z nosných součástí projektu souběžně probíhajících galerijních a muzejních výstav sledujících a z různých pohledů mapujících život a tvorbu významného plzeňského rodáka, všestranného průmyslového návrháře, grafického designéra, pedagoga a malíře Ladislava Sutnara. Je pořádána ve spolupráci se Západočeským muzeem v Plzni v rámci zastřešujícího projektu Návrat Ladislava Sutnara, který je jednou ze stěžejních součástí projektu Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015.

"Naším cílem je vrátit Plzeňanům jejich slavného rodáka a vrátit geniálnímu designérovi Ladislavu Sutnarovi jeho vlast a jeho rodné město. Sutnar byl zde ve své vlasti bývalým režimem prakticky vymazán z kulturních dějin," vysvětluje děkan Fakulty design a umění Ladislava Sutnara doc. Josef Mištera.

Teprve státním vyznamenáním za zásluhy v oblasti kultury uděleným in memoriam prezidentem Václavem Havlem, pražskými retrospektivními výstavami a vydáním monografie začala po sametové revoluci jeho umělecká rehabilitace. I tak Ladislav Sutnar zůstal širší veřejnosti neznámý. Proto začala na přelomu let 2010/11 komunikace s panem Radoslavem L. Sutnarem, který svolil pojmenovat podle svého otce univerzitní galerii. Na mapě plzeňských galerií se tak ocitla vedle Galerie Jiřího Trnky umělecká síň dalšího světoznámého Plzeňana, orientovaná především na užité umění a design s mezinárodním programem.

Právě zde se v průběhu roku 2015 bude postupně představovat celá šíře Sutnarova tvůrčího génia. "V rámci programu Evropského hlavního města kultury 2015 se publiku poodhalí jeho tvorba v několika částech – knižní tvorba, užitá tvorba a malba. Chceme připomenout Sutnarův odkaz v kontextu celého projektu nejen jako důležitou součást kulturního dědictví Plzně, ale především jako inspiraci pro další generaci umělců, kteří zde tvoří a pomáhají vtisknout Plzni novou značku kulturní metropole," uvádí programový ředitel Plzně 2015 Jiří Sulženko.

V rozsáhlé a široce rozvětvené umělecké a designerské činnosti Ladislava Sutnara zaujímá knižní tvorba nesporně přední a významné místo. Typografické úpravě knih, časopisů či různých příležitostných a firemních tiskovin a tiskopisů Sutnar věnoval podstatnou část svého uměleckého života a nalezl v ní nejviditelnější prostředek k vyjádření svého názoru na roli, smysl a přínos umění vizuální informace.

Výstava prostřednictvím několika desítek reprezentativních příkladů Sutnarových prací vybraných ze soukromých sbírek postupně přibližuje jednotlivé etapy umělcovy tvorby v oblasti knižní tvorby a typografického designu. Počínaje dvacátými léty 20. století je sledován Sutnarův přístup k účelnému řešení časopiseckých a knižních obálek, úpravy textu i vazby knih směřující k projevu v duchu „nové typografie". Návštěvníci se tak vedle prvních prací pro Sutnarova plzeňského přítele Václava Fryčka či úprav obálek výtvarného sborníku Umělecké besedy Život či časopisu Směr z poloviny dvacátých let budou moci bezprostředně seznámit s obsažným výběrem návrhů z umělcovy vrcholné tvorby. Početnou část expozice tvoří desítky typografických úprav knižních edic nakladatelství Družstevní práce, jehož výtvarným redaktorem byl Ladislav Sutnar roku 1929 jmenován. Kam v době kolem roku 1930 směřoval Sutnarův výtvarný názor a vývoj v oblasti nové typografie dokumentuje progresívní vzhled časopisů, které v tomto období graficky redigoval – časopis Výtvarné snahy, revue Panorama pro Družstevní práci či „magazínu moderní doby" Žijeme.

Další výraznou, umělecky i pedagogicky významnou etapu Sutnarovy tvorby, kterou výstava připomíná, je období jeho působení v čele Státní grafické školy v Praze. Zde se zaměřil na využití a roli fotografie jako avantgardního výtvarného prostředku, na možnosti fotografie v soudobé knižní kultuře a umění reklamy.

Výběrem typických ukázek výstava sleduje i Sutnarovu poválečnou, po odchodu do Spojených států vznikající tvorbu. Zřetelně tak přibližuje Sutnarův zásadní, v celosvětovém měřítku vnímaný podíl na rozvoji moderního vizuálního designu.

Část výstavy poukazuje rovněž na Sutnarův avantgardní přístup k prezentaci vlastní tvorby – vystaveny jsou reprodukce unikátních panelů ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze, jejichž prostřednictvím Sutnar představil vlastní tvorbu na své první autorské výstavě v roce 1934
v Praze.

 

Livingstone/ Živý kámen

pondělí, 16 únor 2015 11:43

Další výstava v Galerii Ladislava Sutnara navazuje na stejnojmenné sympozium LIVINGSTONE - pracovní setkání grafiků z USA, Holandska, Německa, Polska a České republiky konané na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara 23. - 27. 6. 2014. Jeho tématem bylo otiskování velkoformátových kamenů beze stroje, programové posouvání těžiště tradiční litografie směrem ke svobodnému grafickému projevu.

Symposion je stále živá antická tradice setkávání v přátelské atmosféře nad daným tématem. Naše "Otiskování velkoformátových kamenů beze stroje - LIVINGSTONE " mělo v popisu práce propojit účastníky pocitem svobodného pohybu v obrazovém poli. Konkrétněji dát možnost kresby křídami, tušemi, pastami a písky po kamenech až do rozměru 150 x 190 cm a následného otiskování kreseb na plátno i papír. Naše rozpětí paží nepřesáhne naši výšku. Při kresbě v malém obrazovém poli můžeme mít stále pocit bezpečí, okrajů formátu se můžeme opticky zachytit a nepropadneme do bezčasí za obrazem. Při práci na formátu přesahujícím naše periferní vidění jsme zbaveni zdánlivých jistot a musíme naléhavěji pátrat v sobě po důvodech kresby = existence. Pocit svobody je pak otázkou po směřování siločar našich pohybů a paradoxně tak větší svoboda znamená větší odpovědnost, tedy ochotu odpovídat si na otázky. K tomu je velmi vhodné podávat uměřené dávky veltlínu zeleného a případnou palčivost nezodpověditelných otázek na chvíli odstínit vytím.
doc. akad. mal. Mikoláš Axmann

In Progress

úterý, 20 leden 2015 08:48

Společná výstava ateliérů keramiky a porcelánu na FDU v Plzni a VŠVU v Bratislavě by měla představit výběr z toho to nejlepšího za uplynulé tři roky.
Svět keramiky a porcelánu je možná menší, než by se mohlo zdát, lidé, kteří se v oboru pohybují, se zpravidla navzájem znají. Oba vedoucí ateliérů se např. poprvé potkali ještě na VŠUP v Praze, tehdy jako učitel a žák.
Výstava tak bude příležitostí seznámit se s pracemi nejmladší generace našich a slovenských keramiků. A jak doufám, bude i příležitostí pro studenty samotné nejen poznat a poučit se o tom, jak se dělá keramika jinde, ale že budou moci navázat kontakt se svými vrstevníky z opačného konce kdysi společné republiky.

Design Market

pátek, 12 prosinec 2014 11:06

Originální vánoční dárky budou moci pro své blízké pořídit návštěvníci tradičního vánočního výstavního projektu Design Market v Galerii Ladislava Sutnara. Ve dnech 17. - 20. prosince zde budou svoji tvorbu představovat studenti FDU. Stejně jako v minulých letech budou zastoupeny práce od šperků, knih a pohlednic, přes tašky, doplňky a fotografie až po porcelán.

Strana 1 z 3

FUD bile logocz

eu

evropská unie

evropský fond pro regionální rozvoj

investice do vaší budoucnosti

sociální sítě

facebook

youtube

 

adresa

univerzitní 28, 306 14 plzeň

www.fdu.zcu.cz

GPS: 49°43'30.7"N 13°20'54.7"E

vnější vztahy a informace k přijímacímu řízení
pro zahraniční uchazeče

mgr. markéta kohoutková

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

tel / 377 636 716

fax / 377 636 702