Frame 1

Venus Today

V roce 2025 uplyne 100 let od nálezu Věstonické venuše – asi 29 tisíc let staré keramické plastiky. Co znamená toto paleolitické dílo pro současné umění? Jak vypadá Venuše dnes? Je stále především objektem obdivu a touhy? Nebo se spíš váhy překlopily na stranu suverénních aktivních žen – hybatelek dění? Má ještě smysl hovořit o podobách současného ženství?

Mozaika motivů souvisejících s Venuší je tématem řady studentských prací vzniklých v zimním semestru akademického roku 2024/25. Vybrané projekty budou prezentovány na výstavách v Poslanecké sněmovně ČR, Nové síni a Studiu Bubec v Praze a v Galerii Ladislava Sutnara v Plzni. Téma Venuše z pozice archeologie, filosofie dějin a současné teorie umění bude předmětem konference pořádané FDU v dubnu 2025
i vědeckého sborníku.

Figurka Věstonické venuše je považována za nejstarší známý keramický výrobek na světě. Jde o dílo zásadní jak pro představu o počátcích umělecké tvorby ve smyslu tematickém i technologickém, tak i pro vztahování se k tématu podob ženského těla a femininního principu obecně.

Studenti Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni vytvořili v rámci projektu Venus Today řadu děl, která budou během roku 2025 představena na několika výstavách v Praze a Plzni.

Mezinárodní vědecké sympozium

9. – 10. 4. 2025

Venuše v historické i současné perspektivě se stane námětem mezinárodního vědeckého sympozia pořádaného Fakultou designu a umění Ladislava Sutnara ZČU v Plzni. Zúčastní se jej přední odborníci a odbornice z oboru archeologie, filosofie, teorie a dějin umění a sémiotiky.

 

PRVNÍ DEN

9. dubna 2025

10:00 - 12:00 | ZAHÁJENÍ A BLOK: VĚSTONICKÁ VENUŠE A ARCHEOLOGIE V UMĚNÍ

10:00 - 10:15 | Zahájení sympozia

MgA. Vojtěch Aubrecht, děkan FDU

Mgr. Daniela Kramerová, CSc., kurátorka

10:15 - 10:40 | Věstonická venuše: objev, výrobní technika, tvarové srovnání a analytické čtení

Už 100 let nás Věstonická venuše upoutává svou elegantní stylizací, symetrií, vyvážeností a zřejmě i jakousi symbolickou sdělností. Překvapivě byla modelována z místní hlíny, tedy technikou, která měla být objevena teprve v následujícím neolitu. Tvarová analýza jejích anatomických tvarů nadto evokuje určité komplexní androgynní významy.

prof. PhDr. Jiří Svoboda, DrSc. (Archeologický ústav AV ČR, Brno)

10:40 - 11:00 | Present Perfect. Zmáčkni hlínu, stiskni Venuši.

Je dnes možné sáhnout si na Věstonickou venuši? Příspěvek se skrze teorii hmatu zabývá tím, co má nejstarší plastika společného s dnešní keramikou a jaké její interpretace nabízejí současní umělci/kyně. 

Mgr. Kristýna Pelliconi Péčová (UMPRUM, Praha)

11:00 - 11:20 | Z Bylan do Dolních Věstonic 

Příspěvek představuje, jak rodinné vazby k archeologii formovaly uměleckou tvorbu autorky. Popisuje její metody práce s historickými lokalitami u Kutné Hory, zaniklými středověkými vesnicemi a místy postiženými těžbou. Závěr je věnován autorčinu výzkumu Věstonické venuše.

MgA. Jolana Havelková

11:20 - 11:40 | Venuše z Petřkovic 

Příspěvek zkoumá interpretaci pravěkých Venuší a předkřesťanských ženských idolů jako feministických fetišů v současném diskurzu. Autorka reflektuje dlouhodobý pobyt svůj a své rodiny (s převahou ženských členek) v těsné blízkosti naleziště Venuše landecké (petřkovické). Zkoumá potenciální vliv této skutečnosti na formování identity a sebevnímání. Výstupem je autofikční kompozice doplněná performativními prvky a audiovizuální instalací.

prof. Mgr. Lenka Klodová, Ph.D. (FaVU, Brno)

11:40 - 12:00 | Diskuse

12:00 - 13:00 | Oběd

13:00 - 15:00 | BLOK: MOTIV VENUŠE V DĚJINÁCH UMĚNÍ A FILOSOFII

13:00 - 13:20 | Venuše a Amor v průběhu věků

Pojetí antické bohyně Afrodíty/Venuše se v průběhu věků radikálně měnilo, vždy však měla po svém boku mužského partnera, Eróta/ Amora. Proměny jejich vztahu odhalují možnosti a meze západního přístupu k sexualitě.    

prof. PhDr. Jan Bažant CSc. (AV ČR, Praha)

13:20 - 13:40 | Střet krásy, krutosti a ohavnosti uvnitř Venuše.

Georges Didi-Huberman ve své knize Otevřít Venuši zkoumá méně známé malby Sandra Botticelliho, na nichž se tělo stává předmětem krutosti a zároveň místem vyjevení vnitřní ohavnosti. Chaos a hnus vyvrhnutých orgánů je podle Didi-Hubermana nerozlučně spjat se souladem a pohledností vnějšího vzezření. Cílem konferenčního příspěvku bude nastínit na základě konkrétní studie Venuší Didi-Hubermanovo pojetí krásy obecně a zamyslet se nad aktuálností této koncepce v dnešní době.

Mgr. Marek Kettner, Ph.D. (FDU ZČU, Plzeň)

13:40 - 14:00 | Věstonická Venuše a programová malba

Souvisí kopie Věstonické venuše v Sutnarově ateliéru s jeho malířskou tvorbou? Jak se emancipace ženy ve dvacátém století propsala do Sutnarovy práce a tvorby?

PhDr. Iva Knobloch (UMPRUM, Praha)

14:00 - 14:20 | Žena-Venuše v Sutnarově tvorbě 

Příspěvek se věnuje estetice ženského těla v Sutnarově tvorbě a jejím proměnám. Sleduje jeho malbu a grafiku chronologicky, od českého období ovlivněného avantgardou až po působení v USA. Zatímco v meziválečném Československu zobrazoval ženu jako emancipovanou bytost, americké prostředí ho konfrontovalo se světem sexualizované komerce a spektáklu. Přesto jeho Venuše nejsou výrazem erotické touhy, ale výsledkem racionální kompozice, kde je ženské tělo redukováno na geometrické tvary, odlišné od dobové masové kultury.

PhDr. Zlata Gersdorfová, Ph.D. (FDU ZČU, Plzeň)

14:20 - 15:00 | Diskuse

15:00 - 15:30 | Coffee break

15:30 - 16:30 | VÝSLEDKY STUDENTSKÝCH PROJEKTŮ I.

Prezentace studentských projektů formou Pecha Kucha (10 prezentujících po 5 minutách)

 

DRUHÝ DEN

10. dubna 2025

10:00 - 12:00 | BLOK: VENUŠE DNES – PODOBY ŽENSTVÍ V SOUČASNÉM UMĚNÍ

10:00 - 10:25 | Odvrácená strana Venuše: emancipační obrazy nedokonalého těla v současném feministickém umění

Příspěvek se věnuje subverzním zobrazením ženského těla v dílech vybraných žijících nebo teprve nedávno zesnulých umělkyň, které nabourávají tradiční atributy postavy Venuše coby klíčového ikonografického motivu západního umění. Současně reflektuje, jak se během posledních více než sto let vyobrazení Venuše opakovaně stává terčem politicky motivovaných disputací týkajících se ženských práv nebo přežití celé planety.

prof. Mgr. Martina Pachmanová, Ph.D. (UMPRUM, Praha)

10:25 - 10:50 | Znovuzrození Venuše

Tato prezentace se zabývá tématem Venuše v polském umění od 70. let 20. století do současnosti. Zkoumá výstavy ženských aktů Venuše v éře krakovského socialismu a alternativní reprezentace vytvořené (post)konceptuálními umělci. Prostřednictvím děl Marie Pinińské-Bereś, Barbary Konopky, Marie Bitky a dalších autorů poukazuje na různé přístupy ke kráse, genderové binaritě a alternativní spiritualitě. Důraz je kladen na performativní postupy napříč médii s ohledem na jejich politický a společenský kontext.

 prof. ASP dr hab. Anna Lesniak (Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku)

10:50 - 11:15 | O bohyních Jany Želibské

Příspěvek se zabývá interpretacemi bohyní a mytologických motivů v tvorbě Jany Želibské a zkoumá ženskou spiritualitu v kontextu feministického umění. Už ve své první environmentální instalaci Možnost odkrývání (1967) umístila autorka do centra svého díla monumentální postavu Venuše. Jana Želibská (1941), představitelka neoavantgardní generace 60. let 20. století, se svým uměním prosadila i na mezinárodní scéně. Rozvíjela nová média, environment, konceptuální umění a akci, později také videoart a instalaci. Inspirovala se širokou škálou kulturních a uměleckých odkazů – od antických bohyní, mimoevropských a přírodních kultur, pohanských rituálů a kultů, prehistorického umění až po archetypální symboliku, v níž objevovala zdroje ženské prasíly i přesily.

Mgr. Vladimíra Büngerová (SNG, Bratislava)

11:15–11:40 | Venuše potkává kyborga: Porod císařským řezem v díle Petry Jandy

Příspěvek se věnuje sérii soch Petry Jandy s názvem „Císařovny“ formálně vycházející z tvarosloví prehistorických Venuší. V těchto sochách umělkyně zpracovává svou zkušenost s porodem císařským řezem a prostřednictvím evokace suverénní moci bohyně přeznačuje pocit vlastní bezmoci a vrací sobě i dalším „císařovnám“ zpět jejich ústřední roli v procesu zrození.  

Mgr. Zuzana Štefková Ph.D.  (UDU FFUK)

12:00 - 13:00 | Oběd

13:00 - 14:30 | ZÁVĚREČNÝ BLOK

13:00 - 13:25 | Eleganza Xtravaganza: feminita vypůjčená, parodovaná, znejistěná

Jak s feminitou nakládají ti, jimž nebyla přiřknuta při narození? Protagonistka dokumentu o newyorské ballroom scéně Paris is Burning Venus Xtravaganza hledá cestu k ženskosti coby existenční nutnost. Pro drag queens v současném televizním fenoménu RuPaul’s Drag Race je spíše cestou ke slávě a performerka Divine překračuje v kultovních filmech Johna Waterse hranice genderu i dobrého vkusu. Příspěvek se skrze tyto i jiné příklady zaměří na různé strategie přisvojování feminity v queer kultuře.

Mgr. Matěj Hřib, DiS. (FHS FFUK, Praha)

13:25 - 14:15 | Výsledky studentských projektů II.

Prezentace studentských projektů formou Pecha Kucha (10 prezentujících po 5 minutách)

14:15 - 14:30 | Závěr sympozia

Sympozium se koná na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara ZČU v Plzni, sál Multilab (LS122), Univerzitní 28,Plzeň  

 

Venus Today - výstavy

Celoroční projekt Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara ZČU v Plzni

Výstava prací studentů a studentek ateliérů Sutnarky

17. 4.– 11. 5. 2025

Galerie Nová síň

Voršilská 139/3, Praha 

Vernisáž 16. 4. od 18:00



6. 5.– 25. 5. 2025

Galerie Bubec Dejvická

stanice metra Dejvická vestibul ve směru Vítězné náměstí

 

18.– 25. 5. 2025

Studio Bubec

Tělovýchovná 748, Praha – Řeporyje

Vernisáž 17. 5. od 16:00

Výstava se uskuteční v rámci výstavního projektu Art Safari

 

 29. 5.– 29. 6. 2025

Galerie Ladislava Sutnara

Riegrova 11, Plzeň

Vernisáž 28. 5. od 18:00

 

Realizaci projektu Venus Today podpořilo město Plzeň a Ministerstvo kultury České republiky.